Hyaluronidase
Hyaluronsyrebaserad filler används bland annat för att korrigera och konturera linjer, rynkor eller ansiktets form. Ibland måste fillern lösas upp med Hyaluronidase – ett kroppseget enzym som bryter ner sockermolekylerna som Hyaluronsyran består av.
Anledningen till att fillern behöver lösas upp kan vara om den estetiska behandlingen inte gett önskat resultat eller vid akuta komplikationer i samband med eller nära anslutning till behandlingen.
Hylase är ett licensläkemedel och kräver att en läkare har ordinerat behandlingen. Hyalase innehåller ett enzym, hyaluronidase, som förekommer i vissa toxiner som t.ex. huggormsgift och gifter i vissa insektsbett.
Är du en person som har kraftig allergi för liknande bett ber vi dig att berätta detta innan behandling. Vi kan därmed förbereda med vissa läkemedel (kortison, antihistamin) för att undvika en alltför kraftfull allergisk reaktion.
Risker och komplikationer
Eftervårdsråd
Resultat
Det går inte helt att förutse eftersom det inte går att punktbehandla. Tillfällig förlust av egen vävnad/upplevelse av volymförlust i området kan förekomma
Resultatet syns cirka 24-48 timmar efter behandlingen och att helt bryta ner hyaluronsyran (bland annat beroende på mängd och fabrikat) kan behandlingen behöva upprepas.
Det är vanligt att man blir svullen men svullnaden lägger sig ofta redan efter några timmar. Det behandlade området med Hylase kommer att få synbart mindre volym de första två veckorna. Detta för att kroppens egna hyaluronsyra också bryts ned i samband med borttagningen av din filler. Huden återuppbyggs med ny hyaluronsyra successivt.
Vid en akut komplikation behandlas området omgående med Hyaluronidase och vid oönskat resultat görs ett pricktest före behandlingen.